Wie was Maria Montesorri

Maria Tecla Artemisia Montesorri was een Italiaanse arts en onderwijzeres die bekend is om haar filosofie van het onderwijs dat naar haar is genoemd en haar wetenschappelijke en schriftelijke pedagogiek.

Educatiec60592c34d9b91d4ec9211f75141683c_xl

Als kind had zij
altijd belangstelling voor wiskunde en biologie. Op de basisschool was zij geen top leerling. Wel kreeg zij certificaten voor goed gedrag en
het doen van vrouwen werk.

Na de basisschool bezocht zij een technische school waar zij wiskunde, geometrie, boekhouden en geografie studeerde. Deze opleiding ronde zij met succes af, wat te merken was aan haar goede resultaten.

Vervolgens bezocht zij een technisch instituut waar zij de vakken van haar vorige opleiding continueerde. Verder studeerde ze verschillende talen, maar ook dierkunde en tekenen.

Na het afronden van deze opleiding besloot zij tegen de wil van haar ouders medicijnen te studeren, wat heel erg raar was voor een vrouw in haar tijd.

Op de Universiteit werd zij vaak lastig gevallen, beledigd of tegen gewerkt. Desondanks, bleef zij zich inzetten om haar studie met succes af te ronden. Ook werkte ze tijdens haar studie als assistent in een ziekenhuis om ervaring op te doen. Gedurende de laatste twee jaren van haar studie studeerde zij kindergeneeskunde en psychiatrie en werkte op een pediatrische spreek- en meldkamer, waar zij zich ontwikkelde tot een expert in kindergeneeskunde. In 1896 studeerde zij af als arts.

Carrière

Na het afronden van haar studie kwam zij in contact met kinderen die verstandelijk beperkt waren. Zij observeerde hen en paste verschillende methoden toe om hen te stimuleren in het behalen van goede resultaten om zodoende hun achterstand in te lopen. Na verschillende onderzoeken gedaan te hebben besloot zij in 1897 zich te concentreren op kinderen met leerstoornissen.

Daarna werd zij door de Italiaanse regering aangesteld als directrice van een door hen opgericht instituut voor de opleiding van leraren van kinderen met een verstandelijke handicap. Jaren later werd zij gevraagd om kinderen van werkende ouders die niet mentaal gehandicapt waren te observeren en onderwijzen. Gedurende deze observaties heeft zij de huidige methoden geformuleerd en geïmplementeerd, de zo geheten Montesorri methoden.